Leta i den här bloggen

måndag 8 juli 2013

Senior-SM 2013

Nu har jag genomfört mitt första senior-SM! Andra gången jag är med på en SM-tävling och min femte tävling sen jag började träna för två år sedan (förutom km då).
Det är nästan 4 månader sedan jag drog igång min satsning inför SM och det har gett bra resultat. Förutom att kroppen var väldigt sliten de senaste 2-3 veckorna har mitt upplägg fungerat riktigt bra. Det jag antagligen ändrar till nästa gång är att korta ner toppningen från 8 veckor till 6. Här är mina resultat från Halmstad:

Vikt:
61,75kg
Drog in på vattnet dagen innan och åt en liten frukost på morgonen för att få lite marginal i klass -63kg.

Knäböj:
92,5kg - GODKÄNT
97,5kg - GODKÄNT
102,5kg - GODKÄNT

Jättenöjd med mina knäböj! Vet inte om det till och med fanns nått kilo till kvar i kroppen på sista lyftet, såg lätt ut nu när jag kollar på sändningarna i efterhand. Pers med 10kg var det! Teknikmässigt är det som vanligt knäna som viker in sig, men det ska jag fortsätta jobba på framöver.

Bänkpress:
47,5kg - GODKÄNT
52,5kg - GODKÄNT
55kg - UNDERKÄNT

52,5kg var jättelätt! Var förvånad över att det kändes så pass bra. Men det hjälpte inte för 55kg var det tvärstopp i alla fall. Tydligen så hade min lyftväg inte varit så bra enligt coach. Det var inget jag själv hade känt av.  Det blev pers med 2,5kg och det får man ju vara nöjd med!

Marklyft:
117,5kg - GODKÄNT
127,5kg - GODKÄNT
132,5kg - GODKÄNT

Gick in på en lätt vikt för att spara lite på krafterna till andra lyftet. Det var precis lika lätt som det var tänkt. Andra lyftet fick jag kolla tillbaka på styrkelyft.tv för att alls komma ihåg det, det var också godkänt och såg lätt ut. Sista lyftet var det spännande på i alla fall. Herregud vilket strul. Jag var redo att gå upp och köra, men då var det en tjej som sänkte sin vikt, vilken hon visst inte fick. Men då missade hennes coach att det inte var hennes tur och hon gick upp och lyfte under mitt namn. Sen var jag på väg upp en andra gång. Jag hann komma upp på podiet innan jag blev stoppad, gick ner igen och hann precis ta av mig bältet när det var tydligen var klart i alla fall. Jag lyckades tack o lov tagga till ändå (fick hjälp av publiken som hejjade på mig) och gick upp och tog 132,5kg, vilket var pers med 2,5kg.

Sammanlagt:
287,5kg tog mig till plats 7 av 10. Pers med 17,5kg. Det var ett rejält pers, mer än jag från början hade hoppats på. Hade som mål att ta mig till plats 6, men det räckte inte riktigt. Nu ska jag njuta av min semester och vila i nån vecka. Återkommer med mina nästa satsningar och planer.

Tack allihopa som var med för en jätterolig vecka! Grattis till många bra resultat från KAK, även om några var lite besvikna. Tack ni som följt mig på avstånd: det värmer! Grattis Patrik, min fantastiska sambo och coach, till guld i bänkpress -93 och svenskt rekord!

Bilder:

Prisutdelning
Planka med entrecote som smakade otroligt gott
efter 7 timmar i sporthallen.
Nöjd Patrik!
Mikael med två tallrikar, Tobias noll. 
Rickard, Matilda och Patrik på Tylösand. 
On the beach!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar