Leta i den här bloggen

tisdag 31 december 2013

Årets sista dag

Det är på tiden att skriva i ordning en årssummering här tycker jag. Eftersom jag inte skrev nått inför 2013 tar jag och skriver ner lite äldre grejor också, kan vara kul att komma ihåg hur starten såg ut om några år!

Mina träningsår fram till nu:
2010: Jag började träna lite smått under sommaren. Var med på KM och testade att tävla i december. Fick upp 70kg i knäböj, 40kg i bänkpress och 105kg i marklyft (=215kg).

2011: Blev förkyld någon gång i början av året, och slutade att träna efter det. Gick upp i vikt och vägde mer än jag någonsin gjort. Bestämde mig i samband med skolstarten för att börja träna på riktigt. En rolig tid när jag kände hur jag på ett par månader började känna mig stark. Då hade jag även en träningskompis och vi peppade och hjälpte varandra mycket! Var med på KM igen och lyfte 80kg i knäböj, 42,5kg i bänkpress och 120kg i marklyft (=242,5).

2012: I maj gjorde jag min första riktiga tävling. Var helt fast i styrkelyftandet efter de! Den gången tog jag 87,5kg i knäböj, 40kg i bänkpress och 122,5kg i marklyft (=250kg). Minns att jag var väldigt frustrerad över bänkpressen. I slutet av året var det KM igen resultatet var 87,5kg-42,5kg-117,5kg=247,5kg

2013: Började året med en serietävling i januari (90kg-45kg-125kg=260kg). Marklyft var favoritgrenen, men jag började också känna att bänkpress inte var riktigt så jobbigt och tråkigt som tidigare.

Var iväg på mitt första SM i mars. Junior-SM i Bollnäs. Jag höll på att försova mig, men lyckades i alla fall göra en bra tävling. Fick med mig ett brons hem efter 92,5kg i knäböj, 45kg i bänkpress, 127,5kg i marklyft och sammanlagt 265kg. Med det resultatet kvalade jag mig vidare till SM för seniorer.

Under serietävlingen i maj fick jag äntligen upp 50kg i bänkpress och 130kg i marklyft. Gjorde också en ganska lätt böj på 90kg, ökade på totalen till 270kg.

Årets höjdpunkt var helt klart senior SM som gick under SM-veckan i Halmstad i juli. Dels var det en häftig tävling, vi var många från KAK som åkte, duktiga motståndare och dessutom var det personliga rekord i allt. Knäböj 102,5kg, bänkpress 52,5kg och marklyft 132,5kg (=287,5kg). Resultaten räckte till en 7:e plats av 10 lyftare, inte mycket att skryta med så, men jag var nöjd.



Under hösten var jag med på två DM-tävlingar. Först ut var DM i bänkpress som gick i september. Var med där och lyfte 52,5kg igen. I november var det DM i styrkelyft där jag lyckades putsa till några av resultaten lite. I knäböj tog jag 100kg, i bänkpress ökade jag på rekordet till 55kg och i marklyft fick jag upp efterlängtade 135kg och sammanlagt blev det alltså 290kg.

Skippade i år KM för första gången. Det fick räcka med tävlingar för min del.

Kan sammanfatta med att jag är jättenöjd med året som gått. Det har varit lite oroligt på det personliga planet, med en osäker jobbsituation mm, men träningen har gått framåt rejält sen 2012.

I morgon kommer ett inlägg med planer för år 2014.

GOTT NYTT ÅR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar