Leta i den här bloggen

måndag 11 mars 2013

Planer

Tänkte skriva ner lite om mina planer framöver och hur jag tänker kring planeringen.

För några veckor sedan hade vi ett lyftarmöte. Ett möte med kak:s styrkelyftare där coach Lars började med att prata om långsiktig planering. Jag blev väldigt inspirerad till att planera min träning mer långsiktigt än jag tidigare gjort.

Steg 1: Första steget i min planering var att välja ut nästa tävlingssatsning, för att nå bästa möjliga resultat kan man inte satsa fullt på alla tävlingar. Så en tävling i sommar och en till vintern.
SM klassiskt styrkelyft - juli
DM styrkelyft - okt/nov

Steg 2: Jag har sedan kollat upp exakta datum och planerat för två perioder. 7 veckor grundträning och 7 veckor toppning. Och i mellan dem 1 vecka aktiv vila i samband med serieomgång två. En tävling där jag satsar på 9 godkända och bekväma lyft.

Steg 3: Detaljplanering. Här har jag i detalj planerat både grundträningsperioden och toppningen. Men med tanke på hur lång tid det är kvar till toppningen så finns det naturligt vis stor risk att de planerna ändras. Därför sparar jag den delen tills senare. Grundperioden är jag nöjd där emot nöjd med och har påbörjat. Den har lagt upp så här:

4+3 veckor
2 pass knäböj, 2 pass bänkpress, 1 pass marklyft och 2 pass löpning i veckan fördelat såhär

Mån- Knäböj (ben +mage)

Tis- Löpning

Ons- Bänkpress (överkropp)

Tors-

Fre- Knäböj + marklyft (rygg)

Lör/Sön- Bänkpress + löpning

Knäböj pass 1: 5x5x65kg ökar 5kg/vecka.
Bänkpress pass 1: 5x5x30kg ökar 2,5kg/vecka
Knäböj pass 2: 3x5x50kg pausböj, samma vikt varje vecka
Marklyft: 5x5x75kg från platå första 4 veckorna sen vanliga, ökning 5-10kg/vecka
Bänkpress pass 2: 3x5x30kg stoppbänk, samma vikt varje vecka

Tanken är att få in mycket volym, men även teknik. Det är därför jag lagt in lite nya övningar så som pausböj och marklyft från platå.

Jag är väldigt glad över att ha en så duktig styrkelyftare till pojkvän. Patrik har väl i princip stått för stommen i detta schema och så har jag haft lite kommentarer och ändringar utefter vad som jag tycker är rimligt. Målet är ju att i framtiden kunna göra mina egna scheman, men än så länge tar jag emot all hjälp jag kan få.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar