Leta i den här bloggen

söndag 12 maj 2013

Tävlingen

Ja vad ska man säga om gårdagen?

Kan börja med att berätta att det var en fantastisk dag. Vi gick upp klockan 05:00 jag och Patrik. Vågen stod på 63,4 kg så jag kunde utan problem äta frukost, skönt. Vid 06:00 samlades vi för avfärd mot Örebro. Vi kom fram i god tid för att vägas in och förbereda.

Hela sju tjejer var vi från KAK som skulle tävla i bänkpress och styrkelyft. Utöver lyftarna hade vi med oss ett gäng från Karlstad som var med och hjälpte till runt omkring. Först ut att tävla var bänkpressarna, så vi andra kunde ta det lugnt ett tag innan det var dag för uppvärmning. Passade på att sätta i mig en kvarg.

Sen var det då dags för tävling. Första gången jag tävlade i Örebro och gymmet var grymt. Perfekt utformat för tävling och med gott om plats för uppvärmning. Såhär gick det för mig:

Vikt:
61,85 kg.
Viktklass -63kg. Lagom vikt tycker jag, inget jag har behövt kämpa för att kunna hålla. Jag har ätit och tränat som vanligt de senaste veckorna (lite väl mycket godsaker tycker jag till och med).

Knäböj:
80kg - GODKÄNT
85kg - GODKÄNT
90kg - GODKÄNT

Lätta och snygga lyft. Har mycket mer att ge där. Men planen var att ta det lugnt och klara tre godkända, vilket jag också gjorde. Det enda negativa är att jag vek in knäna, men det är ju ingen nyhet och det är något jag ska jobba på framöver.

Bänkpress:
40kg -GODKÄNT
45kg - GODKÄNT
50kg - GODKÄNT

Jag klarade 50 kg! Äntligen! Riktigt nöjd med dessa lyft. Alla kändes riktigt bra. Fick såklart ta i en del på sista, men jag tror att jag styrkemässigt har 2,5 kg mer där. I bänkpressen var det egentligen tänkt att jag skulle ta det ganska lugnt också. Men jag fick ju tre godkända lyft och det sista var inte max så man kan ju säga att jag följde planen ändå.

Marklyft:
110kg - GODKÄNT
120kg - GODKÄNT
130kg - GODKÄNT

Precis som i bänken blev det lite mer här än vad som var tänkt (även om jag innerst inne visste att jag ville slå rekord). De båda första lyften kändes så himla lätta och fina så det var ingen ide att göra nått annat än att gå på pers i sista. 130kg var max, inget snack om den saken, tekniskt sett så tror jag det var ganska bra men det var segt och tungt. Ska bli intressant att se om det finns filmer på det. Grymt nöjd är jag i alla fall.

Sammanlagt: 270kg

Nästa vecka drar det igång med ett nytt schema och toppning inför SM. Jag är såååå laddad! Det ska finslipas på teknik och byggas upp lite mer styrka.

Överlag så var det en bra dag för KAK där flera kvalade in till klassiska SM i sommar och där andra gjorde sina första tävlingar. Tre nybörjare var det och jag fick känna mig riktigt rutinerad! Dessutom var det väldigt roligt att det var så många som åkte iväg tillsammans.



Idag följer jag killarna när de tävlar, det här med livesändningar är bra de!
Återkommer med bilder och videos om/när jag får tag på några.

2 kommentarer:

  1. Jätte-Bra jobbat! Imponerad av din vilja, kan inte jag få lite av den... :) Kram Pappa

    SvaraRadera