Leta i den här bloggen

söndag 14 april 2013

Intervaller

Idag blev det minsann lite löpning. För att vara så tidseffektiv som möjligt (och för att det var länge sen) så körde jag intervaller. Utgick efter principen 4x4 (även kallat norska intervaller?). Utan att veta om det är det ungefär den principen som jag använt mig av tidigare när jag sprang intervaller på löpband.

4x4 innebär 4 minuters tempolöpning och 1 minut vila/promenad 4 gånger. Jag bestämde mig för att hålla tempot på minst 10 km/h (6 min/km) eftersom att det är den hastigheten jag måste hålla för att nå mitt mål på vårruset. 5 km på under 30 minuter.

Jag började med att jogga till ett ställe där jag hade tänkt börja. Jag höll ungefär 11 km/h i snitt under intervallerna, så det var godkänt. Sen gick jag i ett tempo som kändes lagom för att hinna hämta andan under minuten i mellan intervallerna. När jag var klar så gick jag hem för att vara ner och sammanlagt blev det 5 km  promenad och löpning på 35 minuter. Nu sitter jag och stretchar. Märkte igår under styrketräningen att det ha slarvats med det under en tid.


När jag är klar ska jag testa ett nytt recept fån muskelmat. Chokladmuffins! Chokladmuffins som är så bra när det gäller innehåll att jag ska använda dem som mellanmål på jobbet till veckan. Hoppas de är goda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar